Lastenkirkko

Kirkko sijaitsee Virranniemen pappilan pihapiirissä paikalla, josta on suora näköyhteys tuomiokirkkoon. Lastenkirkko löytyy seurakuntatalon takaa (Koulukatu 2) parkkipaikan vierestä.

Kevythirsirakenteisen kirkon sisätila on 20 neliömetriä ja penkeissä on istumapaikka 30 lapselle. Kirkko on rakennettu pyhäkoulutyön saamalla testamenttilahjoituksella vuonna 2010.  Lahjoittaja oli lapualaissyntyinen Liisa Veikkola (s. 1917).  Kirkko vihittiin käyttöön kesällä 2011.

Kirkon esittelyn yhteydessä paljastettiin myös kirkon alttaritaulu, jonka on maalannut taidemaalari Panu Hemminki.  Maalauksessa on kuvattuna Jeesus, joka siunaa lapsia pohjalaisessa pihapiirissä. Talojen välistä näkyy viljelyslakeus ja taustalla kohoaa Lapuan laakea Simpsiönvuori. Alttaritaulun pihapiirin yksityiskohtiin on piilotettu 12 vertauskuvaa, jotka viittaavat kristillisen uskon käsitteisiin, Raamatun kertomuksiin sekä eteläpohjalaiseen uskonelämään.

Kirkon kiinteään kalustukseen kuuluu myös kymmenen kirkonpenkkiä, alttaripöytä ja polvistumispenkit sekä virsikirjahylly. Virsinumerotaulun ovat tehneet lastenohjaajat "ison kirkon" taulun mallin mukaan. Numerot kiinnittyvät magneeteilla, jotta lasten on helppoa hoitaa tätäkin suntion tehtävää.

Kirkon rakennustietoja
Kirkkorakennuksen ja kiinteän kalustuksen suunnittelu: Heikki Saari
Kirkon puuosatoimitus: Luoman Log Homes Oy
Kirkon pystytys: kirvesmies Eero Puistikko
Penkit, alttaripöytä, polvistumispenkit ja virsihylly: Puusepänliike Esko Pöntinen
Polvistumispenkkien nahkaverhoilu: Saga Style, Lapua
Sähkösuunnittelu: Tarja Muilu
Sähkötyöt: Latomäen Sähköliike

Rahalahjoitukset
-  Kirkon rakentamisen teki mahdolliseksi Liisa Veikkolan testamenttilahjoitus, jonka arvo oli n. 70 000 euroa.
- Kirkkovaltuuston jäsenet 2006-2010, vapaaehtoinen keräys
- Helvi Yli-Kuivilan omaiset

Lahjoituksia
- Alttaritaulu, taidemaalari Panu Hemminki
- Lyijylasiteokset, suunnittelu ja valmistus Sulo Saikkonen
- Kirkonkello (Lahdensuon talon vellikello) Simo Lahdensuo
- Virsikirjat Aurinkokustannus
- Ehtoollisvälineet Heli Karhumäki

Mistä idea lastenkirkosta?

Idea syttyi Kotimaa-lehden jutusta, jossa kerrottiin Haapajärven seurakunnan rakentamasta leikkimökkikirkosta. Se oli 160 senttimetriä korkea, ja sen oli käynyt vihkimässä  Oulun piispa Samuel Salmi.

Olisipa pikkuinen kirkko ihana paikka pitää pyhäkoulua, tuumasi pyhäkoulunopettajana toimiva seurakunnan tiedotussihteeri Heli Karhumäki, joka vei lehden välittömästi nähtäväksi pyhäkoulusihteeri Leena Jänikselälle. Pitäisikö Lapuallekin saada kirkko lapsille?

Leena Jänikselä syttyi ajatukselle heti, ja totesi sen olevan todennäköisesti mahdollistakin pyhäkoulutyön saamalla testementtilahjoituksella. Jänikselä hahmotteli kirkon kuitenkin heti sen verran isoksi, että se sopisi pyhäkoulunpitoon. Aikuisen pitää voida seisoa siellä lyömättä päätään kattoon, joten ihan leikkimökin kokoinen ei riittäisi.

Siltä istumalta asteltiin tuomiorovasti Juha Ikolan huoneeseen kysymään hänen mielipidettään asiaan, ja hän näytti heti vihreää valoa. Myös talousjohtaja Anne Marjamäki katsoi ajatuksen sopivan hyvin testamenttilahjoituksen tarkoitukseen. Kun lapsityön vs. pastori Antti Maunumaa sekä äitiyslomalla ollut viran vakinainen haltija Laura Lahdensuo ottivat hankkeen sydämen asiakseen, hanke oli valmis esiteltäväksi kirkkoneuvostolle.

Kirkkoprojekti lähti etenemään Leena Jänikselän johdolla, ja kirkkoneuvosto hyväksyi hankkeen yksimielisesti.