Rippijuhlat

Rippikoulu on kristinuskon perusasioiden oppimista ja riemukasta, luonnonläheistä yhdessäoloa leikkeineen. Siinä peruseväät, jotka houkuttavat leirille joka kesä lähes 100 % ikäluokasta. Suurin osa nuorista käy rippikoulunsa Kaaranmännikössä, joka on ihanteellinen leiripaikka luonnonkauniissa ympäristössä. Monille nuorille rippikoululeiri on kesän kohokohta ja ainutlaatuinen kokemus, jota muistellaan usein elämän varrella.

Rippikoulun käyminen on tärkeä elämänvaihe, jota kannattaa juhlia! Rippikoulu päättyy konfirmaatioon eli rippikoulun päätösjuhlaan tuomiokirkossa. Siinä on kysymys uskon vahvistamisesta. Siksi rippikoulussa opetetaan nuorelle ennen konfirmaatiota, mikä on se usko, josta hän on tullut osalliseksi. Konfirmaatiossa hän ilmaisee halunsa kasvaa kristillisessä uskossa, elämässä ja rakkaudessa.

Konfirmaatio järjestetään yleensä sunnuntain messun yhteydessä. Konfirmaatiomessu kestää 1–2 tuntia ja päättyy ehtoolliseen. Messun jälkeen konfirmoiduille jaetaan rippikoulutodistukset. Konfirmaatiossa nuoresta tulee seurakunnan täysivaltainen jäsen, joka voi toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja olla täysi-ikäisenä ehdolla seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen on ehtona myös kirkolliselle avioliittoon vihkimiselle, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.

Rippikoulun voi käydä vaikka ei haluaisikaan osallistua konfirmaatioon. Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kastetta ja kirkkoon kuulumista.

Yleensä rippijuhlat pidetään kotona. Juhlatilan voi myös vuokrata jos vieraita on paljon. Lue lisää seurakunnan tilojen vuokraamisesta>>

Konfirmaatiot valokuvataan ja kuvat ovat tallennettavissa 1-3 viikkoa konfirmaation jälkeen seurakunnan Facebook-sivulta.

Nuoret

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen