YHTEISVASTUUKERÄYS 2024

Vuoden 2024 Yhteisvastuukeräys käynnistyi Lapualla sunnuntaina 4.2. jumalanpalveluksella ja Yhteisvastuukonsertilla. Tänä vuonna evankelis-luterilaisen suurkeräyksen avulla varoja kerätään syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ja heidän mahdollisuuksiensa tukemiseen HelsinkiMission, Suomen ev.lut. seurakuntien ja Kirkon Ulkomaanavun avulla.
-Tutkimusten mukaan yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 % kokee yksinäisyyttä. Keräyksellä halutaan auttaa nuoria ja vähentää yksinäisyyttä, sanoo diakoniatyöntekijä Virpi Hirvonen Lapuan tuomiokirkkoseurakunnasta. Hän koordinoi tänä vuonna Yhteisvastuukeräystä Lapualla.
Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 40 prosenttia jää Suomessa nuorten hyväksi tehtävään työhön ja 60 prosenttia käytetään Kirkon Ulkomaanavun kautta Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella.
-Keräyksen tuotosta 20 prosenttia jää Lapualle. Sillä rahalla on aloitettu Saapas-työtä. Tämän vuoden keräystuotto ohjataan edelleen seurakunnan organisoimaan Saapas-toimintaan, sanoo Virpi Hirvonen.
Saapas-liiveillä varustettuja aikuisia nähdään jo tänä keväänä Lapuan kaduilla ja kujilla. Tehtävään koulutetut aikuiset ovat kuuntelemassa ja kohtaamassa nuoria kaduilla ja heillä on aikaa juuri niille nuorille, jotka tarvitsevat huolenpitoa, apua tai juttukaveria.
-Keräyskohde on hyvin ajankohtainen. Nuoret tarvitsevat nyt meidän kaiken tuen ja rakkauden. Toivonkin, että mahdollisimman moni voisi keräykseen osallistua, sanoo Virpi Hirvonen.
Keräykseen voi osallistua mm. MobilePayn kautta numerolla 34028. Myös kylien vapaaehtoiset jakavat pankkisiirtolomakkeita postilaatikoihin.

Mikä Yhteisvastuukeräys on?

Yhteisvastuu on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen hyväntekeväisyyskeräys ja välittämisen kansanliike. Keräys auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja maailman katastrofialueilla.

Kutsumme ihmisiä mukaan tekemään hyvää: ”Tehdään yhdessä toisille se, mitä tahtoisimme itsellemme tehtävän.”

Keräyksen suojelijana toimii Tasavallan presidentti.

Miten voin lahjoittaa?

Lahjoita tästä>>