Päiväkerhot

Mikäli haluat lapsellesi paikan päiväkerhosta, ota yhteyttä varhaiskasvatuksen ohjaaja Liisi Saarimaahan (liisi.saarimaa@evl.fi).
HUOM! 30.3.2024 asti Liisin sijaisena on Johanna Vuorenmaa (johanna.vuorenmaa@evl.fi, puh. 040 825 1790).

Mitä päiväkerhossa tapahtuu?

Päiväkerhot ovat seurakunnan järjestämää laadukasta varhaiskasvatustoimintaa 2-6 –vuotiaille lapsille. Päiväkerhoja ohjaavat ammattitaitoiset, koulutetut lastenohjaajat.

Päiväkerhossa lapset saavat osallistua monipuoliseen ja tavoitteelliseen toimintaan, joka tukee lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Päiväkerhossa lauletaan ja soitetaan, liikutaan, lorutellaan, luetaan, leikitään sekä ohjatusti että vapaasti, ulkoillaan, retkeillään, harjoitellaan kädentaitoja ja vietetään eväshetkeä. Seurakunnan antama varhaiskasvatus nojaa valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin.

Päiväkerhossa lapset saavat omana itsenään kasvaa turvallisessa ja hyväksyvässä Taivaan Isän perhepiirissä. Päiväkerhossa hiljennytään, koetaan ja kuullaan Taivaan Isän asioita monipuolisin pedagogisin menetelmin eri aistien välityksellä. Päiväkerhot ovat osa kirkon järjestämää kasteopetusta, jonka kautta seurakunta tahtoo tukea perheitä lapsen kristillisessä kasvatuksessa ja hoitaa lasta siinä yhteisössä, jonka jäseneksi hänet on kastettu. Päiväkerhoihin ovat tervetulleita myös kastamattomat ja ev.lut.kirkkoon kuulumattomat lapset.

Hellanmaan Helmipöllöt on ulkoilupainotteinen päiväkerho, jossa ulkoillaan säällä kuin säällä.

Kenelle päiväkerho on tarkoitettu?

2-6 -vuotiaille lapsille.

Ovatko päiväkerhot maksullisia?

Päiväkerhot ovat maksuttomia, mikäli ainakin toinen päiväkerholaisen vanhemmista on seurakuntamme jäsen. Kirkkoon kuulumattomien kohdalla päiväkerhomaksu on 40 € / kerhokausi.

Minkä verran ja minkälaista hartautta ja hengellisyyttä päiväkerhossa on?

Päiväkerhossa on aina hartaushetki, jossa puhutaan Taivaan Isän asioista, rukoillaan, leikitään, lorutellaan ja lauletaan. Lisäksi päiväkerhossa rukoillaan ruoka- ja kiitosrukoukset. Lopuksi on hengellinen loppulaulu ja -rukous. Noin kerran kuussa päiväkerhossa vietetään myös lasten omaa jumalanpalvelusta.

Onko päiväkerhossa tarjoilua?

Jokainen kerholainen tuo eväshetkeen omat terveelliset eväät (ei karkkia, limsaa, sipsiä, keksejä). Pakkaathan kerholaiselle mahdollisimman roskattomat eväät.

Kokoontumispaikat ja -ajat:

Seurakuntamme päiväkerhot kokoontuvat 2-3 kertaa viikossa. Osa ryhmistä kokoontuu aamupäivisin ja osa iltapäivisin. Päiväkerhoja on tällä kerhokaudella keskustan seurakuntatalon päiväkerhotiloissa, tuomiokirkossa ja Tiistenjoen seurakuntatalolla.

Pitääkö päiväkerhoon ilmoittautua?

Keväällä on aina ilmoittautuminen koko seuraavaksi kerhovuodeksi. Myös kesken vuotta on useimmiten mahdollista päästä kerhoon. Tällöin yhteydenotto ensiksi varhaiskasvatuksen ohjaaja Liisi Saarimaahan (liisi.saarimaa@evl.fi).

YouTube-video

Päiväkerho
Päiväkerhossa

Varhaiskasvatuksen ohjaaja