Hautajaiset

"Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta - enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan." (Joh. 14:1-2)

Läheisen ihmisen kuollessa suru varjostaa elämän. Elämän rajallisuus tulee vastaan. Luopumisen hetkellä voimme jättää menetetyn läheisen elämän suurempiin käsiin. Kristinuskon sanoman kautta meillä on toivo jälleennäkemisestä.

Surun keskellä tärkeää on ystävien ja läheisten tuki. Seurakunnan työntekijät ovat apuna ja tukena hautajaisten suunnittelussa ja käytännön järjestelyissä. Heiltä saat myös keskusteluapua surun keskellä.

Ota yhteyttä seurakuntatoimistoon, jossa sinua autetaan kaikissa hautaamiseen liittyvissä kysymyksissä.

Seurakuntatoimistossa on myynnissä adresseja 10 eurolla.

Lue tästä hautausjärjestelyjen opas>>

Katso myös:
Hautojen hoito>>
Suomi.fi -oppaaseen on koottu neuvoja kun läheisen kuolema yllättää>>

Hae virsikirjasta

Virren numero

Sanahaku

Haulla siirryt Virsikirjasivustolle.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys