Hallinto

Kirkkovaltuusto

Kirkkovaltuusto on Lapuan tuomiokirkkoseurakunnan ylin päättävä elin. Valtuustossa on 27 jäsentä ja se valitaan joka neljäs vuosi seurakuntavaaleilla, joissa äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet seurakunnan konfirmoidut jäsenet.

Istuva kirkkovaltuusto valittiin 20.11.2022 ja aloitti toimintansa 10.1.2023. Vaalien äänestysprosentti oli 20,2 % ja ääniharavat olivat Simo Ikola (156), Marko Ämmälä (124), Leena Kuivila (96), Esa Rintala (93), Paula Alarinta (88), Teija Ylimäki (82) ja Jorma Kallio (79).

Kirkkovaltuuston puheenjohtaja on Simo Ikola ja varapuheenjohtajana on Esa Rintala.

Kirkkovaltuuston jäsenet:

Lapuan peruskristityt: Kangasluoma Riitta
Kokoomus ja sitoutumattomat: Ikola Simo, Talola Pirkko, Liljamo Carita, Nirha Kari, Kuivila Leena, Kattelus Juha, Keltto Veli, Klemettilä Anna-Maija, Ämmälä Marko.
Keskusta ja sitoutumattomat: Alarinta Paula, Haukkala Pentti, Jylhä Eeva, Kaartinen Antti, Kallio Jorma, Kangas Jaakko, Latva-Rasku Eeva-Maria, Lemettinen Pentti, Panula Aaro, Rintala Esa, Veikkola Marketta.
Kristillisdemokraatit ja sitoutumattomat: Airevuo Eetu, Hulkki Tuija, Kaidesoja Sari, Kivisaari Satu, Ylimäki Teija.
Lapuan sosialidemokraatit ry (SDP): Norrena Tanja.

Lapuan tuomiokirkkoseurakunnan kirkkovaltuusto aloitti työnsä ensimmäisellä kokouksella 10.1.2023.

Kirkkoneuvosto

Kirkkoneuvosto on kirkkovaltuuston valitsema valmistelu- ja toimeenpanoelin. Kirkkoneuvostoon kuuluu 13 jäsentä. Kirkkoneuvoston puheenjohtajana toimii tuomiorovasti, kirkkoherra ja varapuheenjohtajana Jorma Kallio vuosina 2023-2024.

Kirkkoneuvoston jäsenet

Leena Kuivila, Carita Liljamo, Marko Ämmälä, Juha Kattelus, Paula Alarinta, Eeva Jylhä, Marketta Veikkola, Jaakko Kangas, Aaro Panula, Sari Kaidesoja ja Teija Ylimäki.

Johtoryhmän jäsenet

Tuomiorovastin ja talousjohtajan lisäksi johtoryhmään kuuluvat Simo Ikolan (kirkkovaltuuston pj), Esa Rintalan (kirkkovaltuuston vpj.) ja Jorma Kallion (kirkkoneuvoston vpj).

Työryhmät

Kasvatuksen työryhmän puheenjohtaja on Pentti Lemettinen ja varapuheenjohtaja Carita Liljamo. Luottamushenkilöjäseniä ovat Jaana Tuuri, Pirjo Tanninen, Tuija Hulkki ja Riitta Kangasluoma. Varajäseniä ovat Jaakko Kangas, Marko Ämmälä, Hannu Ikola ja Mikko Martikkala.

Diakonia- ja lähetystyöryhmän puheenjohtaja on Sari Kaidesoja ja varapuheenjohtaja Eeva-Maria Latva-Rasku. Luottamushenkilöjäseniä ovat Eeva Jylhä, Leena Kuivila, Pirkko Talola, Satu Kivisaari. Varajäseniä ovat Anna-Maija Klemettilä, Aaro Panula ja Teija Ylimäki.

Seurakuntatyö-, musiikki- ja viestintätyöryhmän puheenjohtaja on Paula Alarinta ja varapuheenjohtaja Eetu Airevuo. Luottamushenkilöjäseniä ovat Marketta Veikkola, Jari Karppi, Veli Keltto ja Kari Nirha. Varajäseniä ovat Outi Hakala, Terhi Urvanto-Jylhä ja Minna Haasio.

Kiinteistötyöryhmän puheenjohtaja on Marko Ämmälä ja varapuheenjohtaja Antti Kaartinen. Luottamushenkilöjäseniä ovat Pentti Haukkala, Juha Kattelus, Pilvi-Maria Portin ja Seppo Hakola. Varajäseniä ovat Veli Keltto, Katri Hautala, Tuomas Pulli ja Ari Tuurinmäki.