Ryhtyisitkö pyhäkoulunopettajaksi?

Lapualla toimii viisi pyhäkouluryhmää, mutta uusillekin olisi tarvetta. Lapualla on monia kyliä, joista on lapsille liian pitkä matka pyhäkouluun ja seurakunnan yhteisissä tiloissa pidettävät pyhäkoulutkin tarvitsevat vuorottelevia opettajia. Olisitko kiinnostunut kokeilemaan, aluksi vaikka vain yhden tai kaksi kertaa?

Seurakunnassa on pidetty tarpeen mukaan lyhyitä koulutustilaisuuksia uusille pyhäkoulunopettajille, mutta monet aloittavat ilmankin. Tärkeintä on kiinnostus ja motivaatio tehtävään. Monet opettajat ovat perheenäitejä, jotka kokoavat pyhäkouluryhmän lapsistaan ja näiden kavereista.

Pyhäkoulunpito on monelle rakas harrastus ja seurakunnan palvelutehtävä, jonka voi hoitaa omalla tyylillään ja rennosti omien taitojen ja kiinnostuksen mukaan painottaen. Pyhäkoulua voi pitää myös arki-iltana tai kesäpyhäkouluna koulujen loma-aikana.

Muutamat yhteiset käytännöt on koettu mukaviksi lasten kannalta: alttarin rakentaminen (valkoinen liina ja liturginen liina, kynttilä, Raamattu, risti), triangelin soitto (kirkonkellot kutsuvat), kynttilän sytytys ja alkurukous. Kaikki tarvikkeet saa seurakunnasta!

Opettajat saavat hyvät ohjeet ja vinkit

Pyhäkoulunopettajien ei tarvitse keksiä pyhäkoulun sisältöä yksin, sillä kaikki saavat kirkkovuoden kulkua noudattavat ohjeet joka sunnuntaiksi Pieni on suurin -lehdestä. Monet opettajat kokevat tämän helpottavan suunnittelua kovasti. Ohjeita ei tietenkään tarvitse noudattaa sellaisenaan, mutta ne ovat hyvä virikkeiden ja ideoiden antaja. Seurakunnasta saa myös monenlaista materiaalia pyhäkoulunpitoon.

Kuka voi ryhtyä pyhäkoulunopettajaksi?

Lapuan tuomiokirkkoseurakunta toivoo opettajiksi kaiken ikäisiä miehiä ja naisia, ja myös nuoria, jotka ovat käyneet jo rippikoulun. Isoskoulutettavat ovat erityisen tervetulleita tähän tehtävään, jossa voi hyödyntää saada harjoitusta lasten ohjaamiseen ja kristilliseen varhaiskasvatukseen. Pyhäkoulunopettajina toimineet saavat tehtävästä todistuksen, josta voi olla hyötyä työtä tai koulutuspaikkaa hakiessa.

Lisätiedot: varhaiskasvatuksen ohjaaja Liisi Saarimaa (puh. 044-7739850, liisi.saarimaa@evl.fi)

Lauantaipyhiksessä käy paljon lapsia.