Simpsiön hautausmaa

Siunauskappeli

Kappelintie 19, 62100 Lapua

0440 188 532 puistopäällikkö

Hautausmaan toimisto on avoinna ma ja ke klo 9.15-11.30 ja 13-14.
Puistopäällikkö Juha Ylinen, puh. 044-0188 532.

Ks. tästä kartta hautausmaalle

Simpsiön hautausmaa perustettiin "Simpsiön juurelle" vuonna 1825, sitä ennen hautausmaa sijaitsi kirkon ympärillä. Hautausmaan vanhinta aluetta ovat A, B ja E-lohkot, jotka rajoittuvat kaakkoisosan kuusikäytävään. Hautausmaata on laajennettu useaan otteeseen ja nykyään sen kokonaispinta-ala on 7,5 ha. Uuden puolen ensimmäinen hautaus oli vuonna 1945. Vanhalla puolella hautatyypit vaihtelevat hiekkahaudasta nurmihautaan, uudella puolella lähes kaikkia hautoja peittää nurmi.

Simpsiön hautausmaalla lepää paikallisia, maakunnallisia ja valtakunnallisia vaikuttajia Etelä-Pohjanmaan mittakaavassa poikkeuksellisen paljon. Esimerkiksi pappeja on haudattu Lapualla runsaasti, heidän joukossaan on myös kolme piispaa.

Siunauskappeli

Simpsiön hautausmaan siunauskappeli vihittiin käyttöön vuonna 1930 ja sinne sopii istumaan 170 henkilöä. Kappelin on suunnitellut Kauno S. Kallio ja sen rakennustyöstä vastasivat Kustaa Lahtinen ja Matti Hemminki. Sisäpäätyjen maalaukset, ovesta astuttaessa taakse jäävä Työ lakeudella ja alttarin yllä odottava Elävä toivo ovat Onni Ojan maalaamia. Enkeliveistoksen on suunnitellut Kaarlo Lamminheimo. Kappeli on peruskorjattu 1982. Kappelin kellon on lahjoittanut Lapuan Osuuskauppa vuonna 1930.

Simpsiön kappeliin ja sen pihamaalle kokoontuu joka kesä satoja ihmisiä hautausmaajuhlaan, jota vietetään rakkaiden omaisten muistamiseksi. Hautausmaajuhlaa on vietetty 1900-luvun alkupuolelta asti.

Talvihauta

Talvihauta siunattiin käyttöön sunnuntaina 31.5.2009 ja otettiin samana kesänä käyttöön. Se on ajanmukainen vainajien kylmäsäilytystila. Entinen talvihauta oli käytössä vuodesta 1842 saakka eli 167 vuoden ajan.

Toimisto- ja huoltorakennus

Simpsiön hautausmaan kupeessa sijaitseva toimisto- ja huoltorakennus siunattiin käyttöön kesällä 2015. Siellä sijaitsee puistopäällikön ja haudankaivajien työhuoneet, odotusaula, ruokala, pukuhuoneet, kuivaushuone ja yleisö wc.

Uurnalehto

Uurnalehto tuhkahautauksia varten perustettiin Lapualle kaavamuutoksen myötä vuonna 1988. Ensimmäinen tuhkauurna laskettiin sen suojiin 2003 - uurnalehdossa tuhkaa ei sirotella. Vainajien nimilaatat kiinnitetään valmiiksi asennettuihin laattapohjiin tai vaihtoehtoisesti kaiverretaan korkeampiin kiviin. Uurnalehdon edessä on muistelualue, johon omaiset voivat tuoda pelkkiä hautakynttilöitä sekä leikkokukkia. Omia lyhtyjä, ruukkuja, amppeleita tai muita esineitä ei muistelualueelle voi tuoda.

Tunnukseton hautausmaa

Hautaustoimilaki määrittelee koko hautaustoimen evankelis-luterilaisen seurakunnan hoidettavaksi. Tähän kuuluu myös tunnukseton hautausmaa niitä varten, jotka eivät halua tulla haudatuksi seurakunnan jäsenille tarkoitettuun hautausmaahan. Tästä syystä vuonna 2006 Simpsiölle perustettiin tunnukseton hautausmaa.

Muualla haudattujen muistomerkki

Omaiset saattavat olla kaukana ja näin tarvitaan muualle haudattujen muistomerkki. Lapualla ensimmäiset kynttilät syttyivät tällä muistomerkillä pyhäinpäivänä 1993.

Patruunatehtaan räjähdysonnettomuuden uhrien muistomerkki

13.4.1976 sai 40 Lapuan Patruunatehtaan työntekijää surmansa tehtaan lataamon räjähtäessä. Onnettomuuden 10-vuotismuistopäivänä hautausmaan uuden osan lohkolla 10 paljastettiin kuvanveistäjä Timo Suvannon teos Yhteinen tuska. Kiven halkeaman kautta loistavat ilta-auringon viimeiset säteet. Halkeamaan sijoitetut 40 ristiä soivat eri tavoin kuvaten 40:ää erilaista elämää. Muistomerkin läheisyydessä oleviin laattoihin on merkitty onnettomuudessa surmansa saaneiden nimet.

Hautausmaakierroksia

Historiaa kiehtovalla tavalla - opastetut hautausmaakierrokset ovat Simpsiön hautausmaalla kesämaanantaisin.