Rippikoulu

Rippikoulu on seikkailu, jonka voi kokea vain kerran! Tavoitteenamme on tukea nuorten kasvua ja itsenäistymistä sekä auttaa löytämään paikka omassa kotiseurakunnassa. Rippikoulussa etsitään yhdessä vastauksia uskon ja elämän suuriin kysymyksiin.

Tervetuloa rippikouluun!

Rippikoulu käydään usein sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun käyminen ei edellytä kirkon jäsenyyttä, sen sijaan konfirmaatioon osallistuminen edellyttää. Rippikouluun voi osallistua myös aikuisena!

Rippikoulu on kirkon kasteopetusta. Se antaa oikeuksia; voit toimia kummina ja voit saada kirkollisen avioliittoon vihkimisen. Konfirmoituna seurakunnan jäsenenä voit myös asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa.

Rippikoulun voi suorittaa monin tavoin. Tyypillisin tapa on osallistua leirille, mutta yhtä lailla yksityinen rippikoulu, pienryhmä, erityisrippikoulu tai vaikka kaupunkiriparina toteutettava päiväripari on ihan oikea ripari!  Jokaiselle löytyy sopiva tapa käydä rippikoulu, kysy rohkeasti rippikoulusta vastaavalta työntekijältä! Yhteystiedot löydät alta.

Rippikoulun voi käydä myös toisen ev.lut. seurakunnan tai jonkin kristillisen järjestön järjestämänä. Tällöin rippikouluun ilmoittaudutaan tavalliseen tapaan, ryhmäksi valitaan ”rippikoulu muualla”. Rippikoulun käymiseen liittyy olennaisella tavalla kotiseurakuntaan tutustuminen, joka seurakunnassamme suoritetaan keräämällä merkkejä rippikoulukorttiin. Merkkejä on yhteensä 9. Huomioithan, että voit korvata puuttuvan merkin tilaisuuden jälkeen, et ennakkoon!

Rippikouluun ilmoittaudutaan sähköisesti ja pyrimme sähköiseen viestintään kaikessa rippikoulua koskevassa tiedottamisessa. Tästä syystä on tärkeää, että sinulla ja erityisesti huoltajallasi on aktiivisessa käytössä oleva, toimiva sähköpostiosoite, jotta postimme tulevat perille. Tarkista aina myös roskapostisuodatin! Mikäli postimme on toistuvasti roskapostissa, merkitse lähettämämme viesti ”ei roskapostia”. Sähköinen asiointi liittyy seurakuntamme hakemaan ympäristödiplomiin. Lisäksi tiedonkulku on sähköistä viestintää käyttäen nopeampaa.

LISÄTIEDOT: Rippikouluihin liittyviin kysymyksiin vastaa nuorisotyönohjaaja Sanna Mehtälä puh. 0400 764 539, sanna.mehtala@evl.fi tai nuorisopappi Anna Kangas puh. 040 8254712, anna.kangas@evl.fi

Ripari.fi -lue riparifiiliksiä ympäri Suomen.