Sanajumalanpalvelus tuomiokirkossa

su 5.2. klo 10.00 – su 5.2. klo 11.15

Lapuan tuomiokirkko

Tervetuloa seurakunnan yhteiseen juhlaan, jumalanpalvelukseen joka pyhä tuomiokirkkoon klo 10.

Sunnuntai 5.2. Kynttilänpäivä, sanajumalanpalvelus
Aihe: Kristus, Jumalan kirkkauden säteily
Pappina: Jukka Tuppurainen
Musiikki: lapsikuoro LauLux
Virret: 124; 490; 49; 503; 447:1,4
Kolehti: Yhteisvastuukeräykselle Kirkkopalveluiden kautta Kirkkokahvit: kirkossa
Radiointi: 96,9 MHz.

Kynttilänpäivä on saanut nimensä keskiaikaisesta tavasta siunata kirkossa vuoden aikana käytettävät kynttilät. Kynttilä kertoo Kristuksesta, joka on elämän valo ja lämpö. Juhlan raamatullisena aiheena on Jeesus-lapsen tuominen temppeliin ja jumalallinen kirkkaus, joka hänessä tuli maailmaan.

Jeesuksen aikana oli tapana suorittaa puhdistautumisuhri 40 päivän kuluttua poikalapsen syntymästä. Kynttilänpäivän evankeliumiteksti (Luuk. 2:22-33) kertoo, kuinka Maria, Joosef ja Jeesus-lapsi saapuivat Jerusalemin temppeliin ja kohtasivat siellä vanhan Simeonin.

Jumala oli luvannut Simeonille, ettei hän kuolisi ennen kuin on nähnyt Herran voidellun. Jeesus-lapsesta loisti ihmeellinen kirkkaus. Siunatessaan lasta ja hänen vanhempiaan vanha Simeon ylisti Jumalaa pelastuksesta, jonka hän on valmistanut kaikille kansoille, ja valosta, jonka hän on antanut loistaa kansalleen Israelille.

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä