Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus

pe 14.4. klo 10.00 – pe 14.4. klo 11.15

Lapuan tuomiokirkko

Pitkäperjantaina alttari on puettu mustaan eikä urkuja soiteta. Sanajumalanpalveluksessa muistetaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja kuolemaa Golgatalla.

"Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." (Luuk. 23:46)

Pitkäperjantaina muistetaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja kuolemaa Golgatalla. Pitkäperjantain sanoma julistaa: Kristus on kuollut meidän edestämme, hänen sovitustyönsä on täytetty.

Pitkäperjantain jumalanpalvelus eroaa selvästi vuoden muiden pyhien jumalanpalveluksista. Messun sijasta vietetään sanajumalapalvelusta. Sitä leimaa ristin äärellä viipyminen, johon kehotetaan: Katsokaa ristinpuuta, jolle maailman Vapahtaja on naulittu.

Pitkäperjantaina liturginen väri on musta. Kirkonkellot ja urut vaikenevat. Alttari on riisuttu ja puettu mustan liinaan.

Pappi: Karoliina Virkamäki
Kanttori: Eliina Somppi
Musiikkiryhmä: Lapuan Mieslaulajat, joht. Maunu Malkamäki
Jumalanpalvelus radiossa: 96,9 MHz.
Ei ehtoollista.

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä